Az első design tortám története és tippek



Egyszer volt hol nem volt, volt egyszer egy Tortafesztivál Budapesten, amire megrendeztek egy tortaversenyt. És voltam én, aki elhatároztam, hogy megpróbálom megcsinálni az első tortám tele boldogsággal, és egy történettel. Aztán kiderült, mennyire szeretem csinálni, és rengeteget tanultam a folyamat közben, szóval úgy gondoltam, elmesélem nektek az én kis tortám történetét, és szeretnék egy-két tippet adni, ha esetleg Ti is megpróbálkoznátok hasonlóval otthon.


Először is, jött az órákon át való keresgélés a neten, hogyan szoktak egy versenyre tortát készíteni. Na most az világos volt, hogy 2 hónapig kell ennek a tortának kibírnia, anélkül hogy magától elmászna a tortatálcámról. Szóval nagy meglepetésemre kiderült, hogy amiket a cukrászdákban látunk kiállított darabokként, vagy amiket akár versenyeken látunk, szinte mind nem igazi torta, csak a külseje ehető. Hungarocellből vannak ezek a kis torták, ami engem mondjuk meglepett, nem tudom miért, mert gondolhattam volna hogy a 2 éve a kirakatban álló torták tuti rég megromlottak volna, ha igaziak lennének. Szóval először is muszáj volt találnom egy helyet, ahol lehet ilyen műtortákat kapni, és a legjobb amit én találtam az Édes Ízek bolt volt Pesten (amúgy ha szerettek sütni, mindenképpen nézzétek meg, mert nagyon jó dolgok vannak ott). Tehát elmentem oda, és meg is kaptam amit szerettem volna: két kis (inkább nagy) torta alapot, és így már el tudtam kezdeni csinálni a tortámat.

Aztán jött az, hogy mivel vonjam be. Nos, ahogy keresgéltem kiderült, hogy meg tudom csinálni a fondantot amivel aztán be is tudom vonni, méghozzá pillecukorból. Nagyon egyszerű recept, és nagyon finom is lesz. Sokszor hallani, hogy ha ehetetlen tortát akarsz csinálni, nyugodtan vedd meg a boltban a kész fondantot (és nem a folyékonyra gondolok itt, hanem amit ki lehet sodorni). Ennek szuper íze van, nem nehéz elkészíteni. Az egyetlen nehézség az az, hogy nagyon nehéz fehér pillecukrot találni. Persze Pesten lehet, viszont nem túl olcsó, 700 forint körül van 300 g. De a Lidl-ben szokott lenni 400-ért mikor Amerikai hét van, szóval akkor érdemes betárazni (és most is az volt, talán még van is pillecukor). Persze ha nem akartok fehér alapot, akkor viszonylag könnyen lehet találni Haribos pillecukrot, ha amúgyis erős színűre beszínezitek akkor működhet, mert az rózsaszínes-sárgás lesz. Fontos azt is tudni, hogy ha marcipánt vagy fondantot akartok színezni csak zselés, vagy por színezőt használjatok, mert a sima folyékony színezék el fogja rontani az állagát, nagyon ragacsos lesz.

A fondant receptje:
450 g pillecukor
900 g porcukor, átszitálva
2-3  evőkanál víz
A pillecukrot egy nagy tálba tesszük, hozzáadunk 2 evőkanál vizet, és 30 másodpercre a mikróba tesszük. Ezután megkeverjük, majd ezt addig ismételjük, ameddig az egész el nem olvad, és semmi darab nincs benne. Ha ez kész, keverjük bele a porcukor 3/4-ét és fakanállal jól keverjük el. Mikor már nagyjából összeállt, egy beolajozott felületre borítsuk ki az egészet, olajozzuk be a kezünket is, és gyúrjuk, ameddig bele nem dolgoztuk a porcukrot. Ezután fokozatosan adjunk hozzá maroknyi porcukrot, és gyúrjuk ezt is bele. Mikor már érezzük hogy szárad ki, ellenőrizzük, úgy, hogy egy részt elkezdünk húzni. Ha kb. 2-3 cm után elszakad, akkor készen van, de ha tovább nyúlik, akkor még kell bele porcukrot rakni. Ha előbb szakad el, akkor még vizet tegyünk hozzá.  Mikor készen van, söpörjük le róla a porcukrot, olajjal kicsit dörzsöljük át, csomagoljuk be fóliába, és egy légmentesen záródó zacskóba tegyük bele. Ezt pihentessük szobahőmérsékleten 24 óráig. Ezután lehet használni, szobahőmérsékleten 2 hétig, hűtőben 1 hónapig eláll. Ha színezni akarjuk, akkor is várjuk ki a 24 órát, gyúrjuk bele a színt, és ezt is hagyjuk száradni 12 órát.

És persze ott vannak a figurák. Őszintén, ezekre nem tudok tippeket adni, rá kell jönni, hogy kell csinálni, sokat meg is találunk az interneten, nem annyira vészesen nehéz őket megcsinálni. Ami tippet tudok adni, hogy ha a torta oldalára akartok valamit ragasztani, könnyebb marcipán esetén egy kis víz tökéletesen odaragasztja, de ha nehéz dolgot akartok ott tartani, akkor ehető ragasztót kell használnotok. A csoki is odaragaszthatja, de ez nem átlátszó, ha mégse ragasztja oda, akkor elrontja az egészet. 
Ha írni szeretnétek a tortára, akkor én a cukorírókat ajánlom, szerintem az a legkönnyebb, csokival nem egyszerű szépen írni. Fontos még, ha igazi tortára rakjuk a fondantot, előtte be kell vonni egy vékony réteg vajkrémmel, máshogy nem fog ragadni. Műtorta esetén elég csak vízzel átkenni.

Nyilván jön a kérdés, hogy mire lehet szükségem ha először csinálok ilyen tortát. Nekem nem volt sok mindenem mikor ezt csináltam, vettem marcipán modellező eszközöket, és egy fondant simítót, szerintem elsőre ezekkel el lehet jól lavírozni, és ez a pénztárcánknak sem fog annyira fájni. Ha kicsit több pénzt ráköltenétek, és sok tortát csináltok érdemes venni még egy forgó tortaállványt, azzal sokkal könnyebb a díszítés.

Az én kis tortám 1 hétig készült, és nem volt olcsó, pedig még a torta nem is volt ehető. Én is sokszor meglepődöm, mennyibe kerül például egy cukrászatban tortát rendelni, de abszolút megértem, nem kevés munka, idő, és pénz van egy ilyen tortában. Egyébként az biztos, hogy rengeteg türelem kell egy ilyen torta elkészítéséhez, és ha valami nem sikerül, nem szabad feladni. Egyébként én büszke vagyok erre a kis tortára, ki is állították, és még mindig itt csücsül a szekrényemben, pedig már szét kéne szedni, mert ahogy melegszik az idő, ő is olvadozik.

Remélem valamennyit segített ez a kis bejegyzés, egyébként tervezem hogy csinálok még formatortát, és azt mindenképp megosztom veletek. :)

eszti

2 megjegyzés:

  1. Ez rohadt jó és micsoda részletek vannak rajta!! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen :) Igyekszem majd ilyesmi torták receptjét is felrakni. :)

      Törlés

Instagram