Tenisz Torta


Ezt a tortát az én kis öcsém szülinapjára készítettem, és ebben a bejegyzésben megpróbálom leírni a különböző tippeket amiket hasznosnak találtam a készítése közben. Igazából nem mondanám nehéznek, türelem viszont kell hozzá, de ha valaki szeret ilyesmit csinálni, és valaki teniszezik a családban, akkor mindenképp érdemes ezzel a szülinapi tortával megpróbálkozni. :)
Én pillecukor fondanttal dolgoztam, ez a recept finom és egyszerű, ha tudjuk milyen állagú fondanttal lehet egy tortát jól bevonni, akkor nagyon hasznos. De ha nem tudod akkor se aggódj, azért vagyok én, hogy eláruljam. :) Általában ha figurákhoz készítek fondantot szeretem ha egy kicsit keményebb, szárazabb, így több porcukrot teszek bele. Ha viszont a tortát szeretném vele bevonni, akkor egy puhább állagot szeretnék elérni, mert ha túl kemény, nem tudom kinyújtani rendesen. 

PILLECUKOR FONDANT RECEPT:
Hozzávalók:

  • 450 g fehér pillecukor
  • 2 evőkanál víz
  • 900 g porcukor, átszitálva
Elkészítés:
1. A pillecukrot tegyük egy nagy hőálló tálba, és adjunk hozzá 2 evőkanál vizet. Tegyük a mikróba 30 másodpercre, majd ha lejárt, keverjük össze. Ezt ismételgessük addig, míg a pillecukor teljesen elolvad. A vége felé, ha már csak pár nagyobb darab pillecukor van benne, akkor csak 20 másodpercre tegyük be, mert el tud égni.
2. Most jön a piszkos munka. :) Ha szinezni szeretnénk az egész fondantot, most adjuk hozzá a szinezéket. Folyékony szinezőt ne nagyon használjunk, inkább zselét vagy port. Ha több színű fondantot szeretnénk, akkor hagyjuk fehéren, én viszont az egész tortát ezzel fedtem be, és nagyon nehéz lett volna ennyi színt belegyúrni, szóval befestettem zöldre az egészet.
3. Tegyük a porcukor felét a pillecukorhoz, és jól keverjük össze. Minden tök porcukros lesz, és minden ragadni fog, de megéri.
4. Én kókuszolajjal megkentem a gyúródeszkámat, de bármilyen szilárd olajat lehet használni, de mindenképp kenjük meg valamivel, mert nagyon fog ragadni. Ezután borítsuk ki a pillecukrot a gyúródeszkára, kenjük meg a kezünket is olajjal, és adjunk hozzá még egy kicsi porcukrot. Ezt gyúrjuk össze. A fondantot folyamatosan ellenőrizzük, az a lényeg, hogy ha egy részt elkezdünk húzni, akkor kb. 7 cm-re kell nyúlnia, mielőtt elszakadna. Ha hamarabb elszakad, akkor adjunk hozzá egy kicsi vizet, ha pedig még tovább nyúlik, akkor adjunk hozzá még cukrot. Mikor megfelelő állagú, már ne adjunk hozzá több porcukrot, de gyúrjuk még pár percig, hogy szép sima legyen.
5. Kenjük be kókuszolajjal a kész fondantot, duplán csomagoljuk be fóliába, és tegyük be egy légmentesen záródó zacskóba. Így hagyjuk egy éjszakán át pihenni.
A FONDANT SZÍNEZÉSE:
Ha úgy döntöttél, nem szinezed be az egészet, hanem több színt szeretnél, akkor csak a pihentetés után tudod a fondantot beszinezni. Annyit kell tenned, hogy a kész fondantból levágsz annyit, amennyit szeretnél beszínezni. Ekkor fontos hogy csak zselés vagy por állagú szinezőt használj, mert a folyékony szinezék megváltoztatja az állagát, nagyon ragacsos lesz.
A színt egyszerűen csak bele kell gyúrni a fondantba. Én Wilton zselés ételszinezőt szoktam használni, ezek kis dobozban vásárolhatók meg, így én annyit szoktam csinálni, hogy egy kis darab fondantot belemártok, a fondant közepére teszem ezt, és összehajtogatom, majd elkezdem gyúrni, és addig gyúrom míg a szín teljesen el nem keveredik.
Persze tudom, hogy nem mindenki fogja/tudja megvenni ezt a szinezőt (bár ajánlom, mert tényleg nagyon kevés kell belőle, hogy erős színt kapjunk). A boltokban egyszerűen beszerezhető a Dr. Oetker zselés ételszinezék, ez is jó, bár én annyira nem szeretem, mert sok kell belőle, és akkor már érezni az ízét. De ha nem tudunk mást megvenni, ez a legjobb. Ezek kis tubusban vannak, csak nyomjunk kicsit a fondant közepére, hajtogassuk össze, és gyúrjuk.
A FONDANT TÁROLÁSA:
A fondant 2 hétig tárolható szobahőmérsékleten, és 1 hónapig hűtőben. Elvileg. Viszont sok helyen olvasható, hogy nem jó hűtőbe rakni, hamarabb kiszárad. Megromlani nem nagyon tud, nincs benne olyan, csak kiszáradni. Szerintem szobahőmérsékleten úgy a legjobb tartani, hogy ha becsomagoljuk duplán fóliába, beletesszük egy légmentesen záródó zacskóba, és ezt beletesszük egy légmentesen záródó dobozba.
A FONDANT RIGOLYÁI:
Ha fondanttal dolgozunk érdemes pár dolgot tudni. Például a fondanthoz bármilyen nedvesség ér, olyan ragacsos lesz, hogy képtelenség vele dolgozni. Tehát ha egy tortát akarunk bevonni, ne legyen semmi vizes, minden legyen száraz. A tortának viszont pont nedvesnek kell lenni, hogy szépen ráragadjon a fondant. Én lekvár szirupot szeretek használni, ez annyi hogy 1 rész barack lekvárhoz 2 rész vizet teszünk, egy lábosban felforraljuk, 5 percig főzzük, és mikor már sűrű, leszúrjük, és kihűtjük. Ezt kell a tortára kenni, mielőtt a fondantot ráraknánk.
A fondant kinyújtásához is tudni kell pár dolgot. Először is egy átlagos méretű tortához érdemes mindig 1 kg fondanttal számolni, mert szörnyű lenne, ha akkor jönnénk rá, nem elég fondantot készítettünk elő, mikor már nem tudunk mit csinálni, hiszen rajta van a tortán. Szóval inkább több legyen, mint kevesebb. 
A fondantot kinyújtás előtt mindig gyúrjuk meg. Nyilván egy 1 kilós dolgot nagyon nehéz lenne gyúrni, szóval érdemes 4 részletben csinálni, és mikor már puhább akkor gyúrjuk össze mindet. Amíg nem kell, addig tegyük egy dobozba, és készítsük elő a tortát. Az is egy jó tipp, hogy ne kukorica keményítőn gyúrjuk, hanem kókuszolajon, mert így nem szárítjuk túl.
A fondant kinyújtásánál is fontos, hogy ne ragadjon mindenhova. Ekkor viszont már kukorica keményítőt használjunk. Viszont itt is a kevesebb a több, kicsit szórjuk a fondant mindkét felére, jól simítsuk bele, hogy ne legyenek fehér foltok rajta, és nyújtsuk ki. Érdemes a tortát megmérni, és hozzáadni még minimum 5-8 centimétert, mert a fondantnak nagyobbnak kell lennie mint a tortának, hogy szép legyen a felülete.
A fondantot simítóval érdemes a tortára simítani, de ha nincs, nem muszáj megvenni, a kezünkkel is gyönyörűen el lehet simítani a fondantot.
A TORTA ELŐKÉSZÍTÉSE:
A tortát mindenképp elő kell készíteni egy réteg vajkrémmel vagy csoki ganache-al. Én ehhez a tortához vajkrémet használtam, ami csak 200 g vaj 250 g porcukorral felhabosítva. Viszont ha egy élesebb szélű tortát szeretnénk, vagy esetleg valamilyen formát faragunk a tortából, használjunk csokit, mert az nagyon keményre szilárdul. A vajkrémet érdemes vonalzóval elsimítani mikor rátettük a tortára, mert a fondanton látszani fog ha egyenetlen. Miután bekentük vajkrémmel a tortát, tegyük 1 órára a hűtőbe. Mielőtt rátennénk a fondantot, kenjük meg a lekvár sziruppal.
A FONDANT TORTÁRA HELYEZÉSE:
Miután előkészítettük a tortát, tegyük azt félre. A fondantot egy enyhén kukorica keményítős felületen kb 4-5 mm-re nyújtsuk ki (mindenképp nagyobb legyen mint a torta!). Kicsit szórjuk meg a tetején keményítővel, a kezünkkel simítsuk bele, és tekerjük fel a sodrófára. Ezután a tortára helyezzük úgy, hogy mindenhol túllógjon egy kis fondant. Érdemes a torta egyik oldalától 1 centire kezdeni és a sodrófával fokozatosan ráteni. Ezután a kezünkkel simítsuk el a tetejét, nyomkodjuk rá a torta oldalára, és a kisujjunkkal keressük meg a torta alját és nyomjuk oda a fondantot. A felesleget pizzavágóval vágjuk le nagyjából, majd egy kisebb késsel vágjuk le teljesen a felesleget, így kisebb eséllyel vágunk bele a tortába. Ha van fondant simítónk azzal egyengessük el, ha látunk légbuborékokat akkor szúrjuk ki egy vékony tűvel, és simítsuk el. Tegyük a hűtőbe 20 percre, és már dekorálhatjuk is.
Bevallom, a figurák készítéséhez egy blogról vettem egy kis segítséget, bár az arcát én sokkal egyszerűbben csináltam, nem láttam értelmét ennél bonyolultabban. A blog bejegyzést a figurákról ITT elolvashatjátok.
A teniszpályát én egyszerűen ehető filctollal és vonalzóval megrajzoltam. A teniszütőket is nagyon egyszerűen oldottam meg, kell hozzá egy ovális, egy vékonyabb és hosszabb színes rúd, és egy fekete  henger. Egyszerűen ragasszuk a fehér oválishoz a színes fondantot, vágjuk le a felesleget, majd fogpiszkálóval tegyük rá a fekete hengert. Ezután rajzoljuk meg a húrokat, és én még tettem egy félhold alakú kis sárga fondantot a húrok alá, mert olyan van a teniszütőn is. Remélem érthető mert nagyon nehéz egyszerűen leírni, pedig nagyon könnyű, de ha kérdésetek van nyugodtan írjatok hozzászólást.
A labdák a legkönnyebbek, egyszerűen egy kis gömb, és tettem rá még két fehér vonalat. Miután rátettem a kezemben még kicsit gömbölygettem (van ilyen szó? o.O) és már kész is volt.
A hálóhoz egyszerűen két hengert gyúrtam, és kivágtam egy nagy téglalapot, amire aztán az ehető filctollal megrajzoltam a hálót. Ezt fogpiszkálóval rögzítettem a tortához.
A figurák rögzítéséhez vizet használtam, kivéve a hálónál és az álló figuránál, ott fogpiszkálóval rögzítettem a tortába.
Na és most jöjjön a torta receptje, ami egyébként egy Oreo torta volt. :)
RECEPT:
Hozzávalók:
Ez egy nagy téglalap torta volt, egy 22 cm-es tortához ennek a mennyiségnek a fele kell
A piskótához:
  • 12 tojás
  • 240 g cukor
  • 240 g liszt
  • 1 mokkáskanál szódabikarbóna


A krémhez:
  • 12 db Oreo
  • 3 csomag vaníliás pudingport, 850 ml tejjel elkészítve
  • 300 g vaj
Elkészítés:
A piskóta:
1. A sütőt előmelegítjük 160 fokra, a tortaformát kivajazzuk és kibéleljük sütőpapírral. A sütőpapíros aljat is kivajazzuk. Fontos, hogy a forma oldalán a sütőpapír legyen 2 cm-rel magasabb mint a tortaforma.
2. A tojásokat szétválasztjuk (ez 12 tojásnál nagyon jó móka :D). A sárgáját 80 g cukorral, és a szódabikarbónával elektromos habverővel 5 percig keverjük, amíg sűrű, és halvány sárga nem lesz. 
3. A fehérjét elkezdjük habosítani, Mikor már nagyjából kezd habosodni, evőkanalanként tegyük bele folyamatos keverés mellett a maradék cukrot. Ha ez megvan, keverjük addig amíg kemény habot nem kapunk.
4. A habból tegyünk egy kicsit a sárgájához, majd ezt a sárgáját öntsük a fehérjéhez, és spatulával forgassuk bele, de óvatosan.
5. A lisztet 5 részben forgatjuk a masszához. Én úgy csináltam, hogy mindig egy kicsit a tetejére szitáltam, és jól átforgattam. Sok tojásnál ne tegyünk egyszerre sok lisztet bele, mert nem fogjuk tudni rendesen elkeverni, és lisztcsomókat kapunk a tésztában. Viszont hogy ezt elkerüljük azt lehet csinálni, hogy egyszerre csak a felét öntjük a tortaformába, átforgatjuk a maradékot, és ezt is beleöntjük a formába. Így nem valószínű hogy sok liszt marad, ami nincs elkeverve.
6. A tortaformába öntjük a masszát, a közepéről kihúzzuk a tésztát a forma szélei felé, így nem lesz púpos. Ezután megsütjük az előmelegített sütőben. Én kb 50 percig sütöttem ezt a méretűt, de ez minden formánál változik. Az a lényeg, hogy 20 percig ne nyissuk ki a sütőt, mert akkor összeesik a piskóta, viszont 25 perc után ellenőrizzük folyamatosan. Én a piskótát többféleképp szoktam ellenőrizni: először tűpróbával, ha a belebökött hurkapálca tisztán jön ki, már lehet, hogy jó. Viszont jártam már úgy, hogy csak a teteje volt megsülve, szóval érdemes még óvatosan megnyomni a piskóta közepét a tenyerünkkel. Ha nincs recsegős hangja, akkor már biztosan kész. Lényeg, hogy folyamatosan ellenőrizzük, ne égjen el.
7. Fejjel lefelé fordítva hgyjuk kihűlni egy sütőpapíros tepsin. Érdemes ezt a tepsit felforrósítani, így kevésbé fog ráragadni a piskóta.
A krém:
1. A krémhez a 3 pudingot 800 ml tejjel főzzük meg, tegyünk bele 140 g cukrot, és hagyjuk kihűlni.
2. Ha kihűlt öntsük keverőtálba, kezdjük el keverni, és a felkockázott szobahőmérsékletű vajat egyenként dobáljuk bele. Mindig csak akkor keverjük hozzá a következőt, mikor már az előző jól elkeveredett.
3. Az Oreot törjük össze, és keverjük bele a krémbe, majd egy éjszakán át hagyjuk hűlni.
Összeállítás:
1. A piskótát vágjuk ketté, és töltsük meg a krémmel. Érdemes ezt fokozatosan megtenni, és ha már elég vastagnak ítéljük meg, hagyjuk abba, mert ki fog robbanni ha túl sokat teszünk rá. Én az alsó piskóta aljához vajkrémmel ragasztottam még egy tortakartont, így jobban lehet vele bánni, de ez nem annyira muszáj. A széleihez tegyünk külön egy kis krémet, hogy ne legyen rés a két piskóta között, ezután tegyük rá a piskóta tetejét.
2. Készítsük elő a tortát, majd vonjuk be fondanttal, és díszítsük fel a figurákkal.

Remélem tetszett ez a recept, és remélem érthető volt a tenisztorta elkészítése is. Ha kérdésetek van nyugodtan írjatok egy hozzászólást, amúgy meg jó sütögetést! :)




eszti

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Instagram